România, informaţii utile

Mediul de Afaceri din România

 

Consolidarea mediului de afaceri, asigurarea stabilității și predictibilității acestuia, precum și creșterea competitivității prin inovație reprezintă liniile directoare principale ale politicii economice a Guvernului României.

Se urmărește ca modalitatea principală de creștere a competitivității să fie majorarea productivității bazată pe diversificarea și inovarea bazei industriale interne. Prioritățile executivului au în atenție îmbunătățirea mediului concurențial și a climatului de afaceri, în principal prin întărirea politicii din domeniul ajutorului de stat și a măsurilor pentru mai bună reglementare care să ducă la reducerea poverii administrative asupra companiilor, precum și creșterea transparenței decizionale și consultarea publică. Totodată, se are în vedere susținerea întreprinzătorilor privați, stimularea liberei inițiative și combaterea șomajului.

 

Instituții și adrese utile

 

  • Comerț exterior

Principala instituție responsabilă pentru elaborarea și implementarea politicii comerciale este structura de comerț exterior - Departamentul de Comerț Exterior și Relații Internaționale (DCERI) - din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de Afaceri. (www.dce.gov.ro).

DCERI asigură totodată informarea reprezentanților mediului de afaceri în legătură cu oportunitățile de import, export pe terțe piețe, precum și în ceea ce privește programele de participare a României la târguri și expoziții internaționale.

Alte entități cu responsabilități în domeniul comerțului:

Consiliul de Export este o structură organizatorică la nivel național, cu caracter public-privat (are o structură de conducere bipolară – copreședinți din partea mediului privat, respectiv public), fără personalitate juridică, care funcționează în strânsă cooperare cu Ministerul Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de Afaceri; are ca obiectiv armonizarea strategiilor sectoriale, intersectoriale și regionale cu Strategia Națională de Export, precum și stabilirea priorităților în domeniul exportului.

Eximbank România (www.eximbank.ro) – instituție înființată pentru susținerea cu instrumente financiar-bancare a exportatorilor români în vederea facilitării accesului și menținerii acestora pe piețele externe, inclusiv pe cele cu grad de risc crescut.

 

  • Investiții străine

Departamentul pentru Investiții Străine si Partenerial Public-Privat - este organizat și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Acesta are atribuții în coordonarea, monitorizarea și aplicarea politicii Guvernului la nivel național în domeniul promovării, marketingului, atragerii și implementării investițiilor străine directe și în domeniul parteneriatului public-privat (www.dpiis.gov.ro).

 

  • Politica economică

Ministerul Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de afaceri (www.economie.gov.ro )  funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea Guvernului, care aplică strategia și Programul de guvernare în domeniile economie, industrie, resurse minerale neenergetice, comerț, turism, întreprinderi mici și mijlocii, cooperație și mediu de afaceri, în concordanță cu cerințele economiei de piață și pentru stimularea inițiativei operatorilor economici.

 

  • Fiscalitate

Politica fiscală este centrată pe asigurarea unui caracter stimulativ al impozitelor și taxelor, în scopul creșterii și dezvoltării economice, precum și al consolidării fiscale.

Ministerul Finanțelor Publice (www.mfinante.gov.ro) este instituția cu rol de sinteză în desfășurarea activității structurilor financiare și fiscale ale statului român.

 

  • Politica monetară

Elaborarea și aplicarea politicii monetare, inclusiv a politicii de curs de schimb, este realizată de către banca centrală - Banca Națională a României (BNR) (www.bnr.ro) instituție publică independentă, unica autorizată să emită însemne monetare, ca mijloace legale de plată pe teritoriul României.

Obiectivul fundamental al BNR îl reprezintă asigurarea și menținerea stabilității prețurilor.

Alături de atribuțiile legate de politica monetară, BNR autorizează, reglementează și supraveghează prudent instituțiile de credit, promovează și monitorizează buna funcționare a sistemelor de plăti pentru asigurarea stabilității financiare, stabilește regimul valutar, supraveghează respectarea acestuia și administrează rezervele internaționale ale României.

De asemenea, BNR sprijină politica economică generală a statului, fără prejudicierea îndeplinirii obiectivului său fundamental privind asigurarea și menținerea stabilității prețurilor.

 

  • Politica în domeniul IMM-urilor

Coordonarea, monitorizarea și sprijinirea implementării programelor guvernamentale destinate sectorului întreprinderilor mici și mijlocii este asigurată de către Direcția Generală Politici și Programe pentru IMM, Mediul de Afaceri și Turism din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de Afaceri.

Pentru anul 2016 este prevăzută lansarea a diferite programe vizând sprijinirea sectorului IMM, intre care:  Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri – SRL-D; Programul pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitarea accesului la finanțare – START; Programul național multianual de micro industrializare; Programul național multianual pentru înființarea și dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii în mediul rural; Programul pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici și Mijlocii – TIMM 2016; Programul de dezvoltare și modernizare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață – COMERȚ; Programul EMPRETEC pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii; Programul național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului; Programul național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii; Programul național multianual de înființare și dezvoltare de incubatoare tehnologice și de afaceri.

 

  • Politica vamală

Politica vamală este în concordanță cu cea a Uniunii Europene. Autoritatea națională cu atribuții specifice în domeniu este Direcția Generală a Vămilor (DGV) (www.customs.ro ) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), aflată în subordinea Ministerului Finanțelor Publice.

 

  • Înregistrarea firmelor

Instituția care asigură înregistrarea companiilor în România, atât pe cele cu capital național, cât și pe cele cu capital străin, este Oficiul Național al Registrului Comerțului (www.onrc.ro), aflată în subordinea Ministerului Justiției.

 

  • Camere de comerț

Camera de Comerț și Industrie a României (www.ccir.ro) - reunește rețeaua camerelor de comerț și industrie teritoriale/județene, camerele de comerț bilaterale și asociații profesionale.

CCIR acționează pentru crearea unui mediu de afaceri stabil, coerent și propice dezvoltării sectorului privat, unei economii de piață reale, durabile și deschise spre exterior.

 

  • Informații statistice

Statistica oficială în România este organizată și coordonată de Institutul National de Statistică (www.insse.ro), organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, aflat în subordinea Guvernului și finanțat de la bugetul de stat.

INS pune la dispoziție informații statistice operative necesare factorilor de decizie ai strategiei economico-sociale, asimilează indicatorii statistici specifici economiei de piață, implementează metodologiile de cercetare și calcul în concordanță cu standardele și practica europeană și internațională, realizează cooperarea cu alte institute naționale de statistică.

 

În prim plan

Secțiile de votare din Polonia pentru alegerile prezidențiale luna noiembrie 2019

07.11.2019

Vă reamintim că pentru scrutinul din 8-10 noiembrie 2019 pentru alegerea Președintelui României vor fi deschise vineri (8 noiembrie), între orele 12…

Vizita în Polonia a șefului Departamentului Securității Naționale a României

07.11.2019

În perioada 5-7 noiembrie 2019, a avut loc vizita în Polonia a consilierului prezidențial Ion Oprișor, șeful Departamentului Securității Naționale a…

Participarea ambasadorului României la Varşovia la Meridian Career Talks

04.11.2019

La 21 octombrie a.c., la invitaţia Liceului Internaţional Meridian din Varşovia, în cadrul proiectului Career Talks, ambasadorul României a susţinut o…
  • MAE și AEP anunță începerea perioadei de înscriere în Registrul Electoral pentru alegătorii români cu domiciliul sau reședința în străinătate Tip: Comunicat de presă Data: 31.03.2016 Începând cu 1 aprilie 2016, românii cu domiciliul sau reședința în străinătate care doresc să voteze la viitoarele alegeri parlamentare pot solicita înscrierea în Registrul Electoral. Perioada de înscriere începe la data de 1 aprilie și se încheie cu aproximativ 3 luni înaintea datei alegerilor, în funcție de data stabilirii scrutinului. În cadrul conferinței de presă organizată astăzi, 31 martie 2016, la sediul Ministerului Afacerilor Externe (MAE), ministrul delegat pentru relațiile cu românii de pretutindeni, Dan Stoenescu, secretarul general al MAE, Sorin Moise, președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), Ana-Maria Pătru, și directorul de comunicare al AEP, Marian Muhuleț, au prezentat cele mai importante aspecte cu privire la desfășurarea în străinătate a scrutinului pentru alegerea Camerei Deputaților și Senatului României prevăzut pentru finalul acestui an. Ministrul delegat Dan Stoenescu a subliniat faptul că înscrierea alegătorilor în Registrul Electoral reprezintă un pas important și necesar pentru exercitarea dreptului de vot în cadrul alegerilor parlamentare din acest an, având în vedere modificările aduse legislației electorale și noutatea introducerii votului prin corespondență. Oficialul a prezentat campania de informare derulată de MAE și AEP care a cuprins organizarea de întâlniri cu românii de peste hotare, desfășurarea unor campanii online de promovare a noilor modalități de vot (#DialoglaÎnălțime, #DialogFărăFrontiere), participarea la emisiuni de televiziune și radio, acordarea de interviuri în presa scrisă, organizarea unor dezbateri cu reprezentanți ai societății civile și crearea unei secțiuni dedicate alegerilor pe pagina de web a MAE și a misiunilor diplomatice. De asemenea, demnitarul a lansat un apel public către reprezentanții mass-media din România pentru oferirea de sprijin în derularea campaniei de informare, precizând că un protocol de colaborare a fost deja semnat între MAE, AEP și o serie de instituții media. Președintele Autorității Electorale Permanente, Ana-Maria Pătru, a subliniat importanța intrării în vigoare a noilor prevederi din legislația electorală, prin care se facilitează accesul românilor la procesul electoral, evitându-se astfel aglomerația de la secțiile de votare și costurile de deplasare. Totodată, secretarul general al Ministerului Afacerilor Externe, Sorin Moise, a prezentat pașii pe care trebuie să îi urmeze românii cu domiciliul sau reședința în străinătate pentru a se înscrie în Registrul Electoral, în vederea exercitării dreptului de vot prin corespondență sau la secțiile de votare înființate acolo unde se înregistrează cel puțin 100 de cetățeni. Acesta a subliniat că este important ca alegătorii să folosească tot intervalul pus la dispoziție pentru înscriere, care debutează la data de 1 aprilie 2016. Cetățenii români care doresc să se informeze cu privire la desfășurarea procesului electoral din străinătate pot consulta materialele informative alcătuite de AEP și MAE accesibile în secțiunile speciale de pe pagina de internet a fiecărei instituții (http://www.roaep.ro/vot_strainatate/vot_strainatate.html șihttp://www.mae.ro/node/35931). Ordinul ministrului afacerilor externe privind documentele care atestă reședința în străinătate în vederea exercitării dreptului de vot la alegerile parlamentare din anul 2016și formularul cererii de înscriere în Registrul electoral pot fi descărcate de pe site-ul MAE. Model de cerere inscriere vot in strainatate Pliantul "Ghidul alegătorului român în străinătate", realizat de Autoritatea Electorală Permanentă Autoritatea Electorală Permanentă: www.roaep.ro Rubrica „Alegeri parlamentare 2016” de pe pagina de Internet a Ministerului Afacerilor Externe: www.mae.ro/node/35931
  • Lista secţiilor de votare din Polonia pentru alegerile parlamentare din 11 decembrie 2016 La propunerea Ambasadei României la Varşovia, pe teritoriul Poloniei vor fi organizate, la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din 11 decembrie 2016, un număr de 3 secţii de votare, după cum urmează: - VARŞOVIA (Ambasada României – str. Fr.Chopina 10, 00-559); - CRACOVIA (Biblioteca Voievodală - camera 53, parter - str. Rajska nr.1, 31-124); - WROCLAW (Oficiul Voievodal, parter - Piaţa Powstańców Warszawy, nr. 1, 50-153). La oricare dintre cele 3 secţii de votare susmenţionate, îşi vor putea exprima dreptul de vot, cetăţenii români majori (care au 18 ani împliniţi la data scrutinului), cu domiciliul sau reşedinţa în Polonia şi care deţin un document de identitate sau de călătorie valabil. Reamintim că, documentele care atestă domiciliul sau reşedinţa în această ţară sunt: 1. pașaportul cu menționarea statului de domiciliu -POLONIA sau 2. actul de identitate (C.I. sau pașaport) însoţit de unul dintre următoarele documente, emise de către autorităţile polone: a. adeverință de înregistrare a șederii cetățeanului UE (ZAŚWIADCZENIA O ZAREJESTROWANIU POBYTU OBYWATELA UNII EUROPEJSKIEJ); b. document care confirmă dreptul de ședere permanent (DOKUMENT POTWIERDZAJĄCY PRAWO STAŁEGO POBYTU); c. card de identitate/ paşaport polonez - cazul persoanelor care au şi cetăţenie polonă (DOWÓD OSOBISTY) d. carte de identitate specială - cazul personalului angajat la agenţiile europene – ex. FRONTEX şi organizaţiile internaţionale cu sedii în Polonia, cât şi pentru membrii de familie însoţitori la post). Cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în Polonia, care s-au înscris în Registrul Electoral, optând pentru VOTUL PRIN CORESPONDENŢĂ, le-au fost expediate, prin Poşta Română, cu confirmare de primire, următoarele documente: - un plic exterior autoadresat; - un plic interior; - un autocolant cu menţiunea „votat”; - certificatul de alegător; - buletinul de vot prin corespondenţă; - instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot, inclusiv termenul în care alegătorul trebuie să depună la poştă opţiunea de vot exprimată. Alegătorul care a confirmat primirea documentelor necesare votării prin corespondenţă NU îşi poate exercita dreptul de vot la acest scrutin în cadrul unei secţii de votare. Totodată, alegătorii care s-au înregistrat pentru votul prin corespondenţă, se pot adresa, până cel târziu cu 20 de zile înaintea datei votării, Autorităţii Electorale Permanente, în cazul în care nu au primit documentele necesare votării, sau dacă acestea au fost pierdute, furate sau deteriorate, din motive neimputabile lor. Persoanele aflate în această situaţie vor putea să îşi exercite votul la una din secţiile de votare organizate în Polonia.
  • Biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate Ministerul Afacerilor Externe ​​ Legislaţie Linkuri utile